Followers

Sunday 24 February 2013

Pokok Susupan (semalu air)

Assalamualaikum semua

Pernah tak dengar nama pokok ni? Hah!! pelik kan?. aku search dlm internet pun xder, kalau pokok semalu adela. Tapi kalau jenis yang berair ni tak tahu lah nak sebut ape. Kami sebut pokok susupan jer. Itupun dalam bahasa banjar kami panggil Susupan yang bermaksud pemalu, malu...

Pokok ni memang sama mcm pokok semalu tetapi perbezaannya Ia hidup di atas air dan mempunyai span putih, batang nye pula sangat tembam tembam, manakala daun nya pula mempunyai sifat yang sama macam pokok semalu darat(tanah).

Jikalau masak tumis atau lemak atau ikut suke korang lah, baunya memang serupa macam petai(busuk busuk sedap) ehehehe. Mak aku memang suke masak sayur ni, paling dia suka ialah masak Susupan masak lemak kuning...teringat pulak. Tapi bila habis je melantak sayur ni, kene la tanggung risiko kentut busuk dan juga mulut berbau disebabkan baunya macam ala ala petai sikit.

Masa aku balik kampung haritu, lupa pulak nak suruh mak masak sayur ni, sibuk menangkap gambar titi nak roboh ni tetiba ternampak pulak susupan yang lebat dan subur ni. Sampai kl bila tengok gambar ni terus terliur rasa mcm nak balik kg sekarang pulak. InsyaaAllah kalau ada masa nti aku nk try masak sayur ni pulak.

hijaukan...kaki enterframe pulak...titi dah nk roboh ni

geramnyer rasa nk petik

korang nampak x ape yg aku nampak.......span putih..comel jek..ahahha

No comments:

Post a Comment