Followers

Monday 30 January 2012

Gemersik Alunan Cinta

Bab 1

sumber:google
Kuala Lumpur:PUDURAYA
Aku hampir tidak percaya kaki kecilku sekarang memijak lantai Pudu Raya, adakah perbuatan aku ini tergolong dalam jenis anak derhaka? atau aku ini seorang anak angkat yang tidak mengenang diuntung? atau aku ini tepat dengan pilihanku? atau...atau...arghhh..pening!!!
Alia terduduk di bangku platform no 9..memeluk erat beg galas sambil merenung lantai disitu. Hatinya tidak keruan, dengusan angin yang keluar dari hidungnya membuatkan dadanya sedikit tertekan. Selang beberapa minit bahunya disentuh oleh seseorang. Alia berpaling  ke belakang. Wajahnya yang polos itu bertukar merah. dengan pantas dia ingin melarikan diri namun sempat dihalang oleh perempuan itu. Lengan Alia disentap kuat. Luruh jantungnya. Peluh menitis-nitis membasahi tudung bawalnya.
     “Alia…mari ikut kak Lin” perempuan itu menarik Alia mendekatinya. Alia meronta dilepaskan.dia tidak menghiraukan keadaan sekeliling. Baginya, mati hidup semula dia taubat tidak mahu pulang ke kampung itu lagi.
     “Alia tak mau…nanti kak Lin hantar Alia balik ke kampong”
     “Eh..boleh tak kau diam..nanti polis datang...mari..mari ikut kakak” pujuk perempuan itu sambil matanya merayau rayau memandang keadaan sekeliling, takut ada polis yang datang menyibuk. Alia bersetuju mengikut kakak sepupunya itu.

Bermula lah episode aku tinggal bersama Kak Lin iaitu sepupu belah mak aku di Melaka. Kak Lin orang nya comel,bujang atau maksud lain,anak dara tua..hehehe. Dia memang tak berkira dengan aku, makan minum semua dia tanggung, tapi,satu perkara yang aku tak suka tentang kak lin, pekerjaan dia adalah GRO. Biarlah…kata Kak Lin pula, bukan senang nak hidup di Kuala Lumpur nih, pernah juga dia mengajak aku bekerja di kelab tempat dia bekerja, tapi…nantilah aku fikirkan..yang pasti TIDAK sama sekali aku bekerja disitu.
Asap berkepul kepul keluar dari kopi panas berhadapan aku. Termanggu seketika memikirkan masa depan. Ya Allah..Sudah la melarikan diri daripada kampong, bermalas malasan pula di rumah kak Lin nih…kata kak Lin, Mak dan Ayah pun tahu aku tinggal bersamanya sekarang…katanya lagi “diorang dah tak marah dah dekat ko Alia…sebab bukan salah ko..yang salahnya Kak Syidah ko”…sejuk sikit hatiku. Bila sebut pasal Kak Syidah, mak ai, meremang bulu roma aku, tetiba kepala otak aku ni merewang ke peristiwa sebulan lepas.
     "semua orang tak sayang Syidah, apa yang Syidah buat semuanya tak kena, anak pungut ini juga yang baik di mata ayah dan mak” tempikan suara nyaring mengecutkan jantung dan dadaku.
      "berani kau cakap macamtu pada adik kau” garang Suara Ayah  malam itu. Mak sudah mengalirkan air matanya, Mak memang begitu, jiwa jiwa sikit orangnya, sedih dan gembira sama jer, mesti menangis, mak..rindunyer Alia dekat Mak. Aku pula terduduk kaku di tiang utama rumah kelesuan kerana baru sahaja dipukul bertubi-tubi diperut oleh Rasyidah. Masa tu aku baru menjamah sarapan pagi cokodok pisang kegemaran ku..nasib baik tak terkeluar balik cokodok tadi. Kalau tak sia sia nikmat Allah.
     "Syidah tak kira…dia bukan adik Syidah…Syidah tak nak kahwin dengan Omar,…kenapa tak suruh Alia saja yang kahwin dengan Omar” Jerit Rasyidah protes. Pak Rustam menyinga disisi Mak Siah. Makin kuat tangisan Mak Siah kedengaran di hujung anjung rumah papan di tepi sawah itu.
     "kau juga kata nak hidup senang, ayah dah carikan kau kebahagiaan…apa lagi yang kau nak hah!” tegas tutur kata Ayahku bekas tentera itu.
     "itu dulu…sebelum Syidah jumpa Kahar”jawab Rasyidah sambil membulatkan matanya ke arah Pak Rustam. Pak Rustam semakin marah dan dia ingin sahaja menampar pipi gebu milik anaknya yang kurang ajar itu. tetapi sempat dihalang oleh Mak Siah.
     "asyik-asyik Kahar, asyik-asyik Kahar” Ayah menumbuk dinding papan. Bergegar satu rumah, Rasyidah tetap dengan lagak selambanya. “dah terlambat Syidah…kau juga dulu terhegeh-hegeh nak kan si Omar tu…Kahar bukan orang baik-baik Syidah…buka mata kau sikit” Tutur Pak Rustam menjadi lemah kerana kesalnya terhadap anak kandungnya itu.
     "sampai hati mak dan ayah buat Syidah macamni…sampai hati!”
Rasyidah terus berkurung di dalam bilik tanpa makan atau minum. Cuma ada seketika aku ternampak Kahar menyuakan makanan dan minuman di tingkap bilik kami. Aku pula tidak dibenarkan tidur disitu, tidur di ruang tamu kerana Rasyidah dihukum berkurung dalam bilik. Degil bukan kepalang. Selang beberapa hari Rasyidah keluar memohon maaf kerana kelakuannya, tetapi dia masih tidak menyapa aku. Tak mengapalah…asalkan Mak dan Ayah bahagia..yang aku pula secara rasminya dah tahu bahawa aku adalah anak angkat mereka berdua…nasib.


sumber: penulis
Hari pernikahan Rasyidah tiba juga akhirnya. Rombongan dari pihak lelaki kunjung tiba, aku pula yang seronok macam nak bernikah. heheh. 
Aku melihat Mak dan Ayah tersenyum kegembiraan.  Kata Tok Kadi dia mahu berjumpa dengan bakal pengantin perempuan kerana mahu bertanya setuju atau tidak pernikahan ini diteruskan. Langsir putih diselak, kelihatan sepucuk surat tidak bersampul terletak elok di atas bantal. Mak terduduk di tepi katil, mengalirkan air matanya skali lagi.Rasyidah sudah meninggalkan kami terkapai-kapai. Dia pergi melarikan diri bersama Kahar, tiada seorang pun yang perasan. Rasyidah tekad melarikan diri bersama pemuda yang tidak tahu asal usulnya yang tinggal di seberang kampung Paya Tebrau. Aku pula disebut sebut oleh Mak cik Rogayah supayamenjadi pengganti Rasyidah apabila dia hilang sewaktu majlis akad nikahnya. Kuang ajor punyer mak cik rogayah..aku pule jadi mangsa keadaan ni. Mati kutu dan malu Ayah untuk bersemuka dengan keluarga pengantin yang sudah siap bersedia bertandang bersama-sama Tok Kadi. Nasib baik akal Mak panjang, bakal pengantin dan rombongan sebelah pihak lelaki dapat ditenteramkan oleh Mak dan Mak Andam Leha. Kata putus diambil supaya aku menjadi galang ganti. Bukan main terkejut tahap Tsunami aku masa tu…kenapa aku..kenapaaa!!!!!!!
Malam sebelum aku akan dinikahkan…peluh menitik nitik keluar dari badanku…Akal  aku pula asyik cakap “aku mesri lari dari sini…mentang mentang aku anak angkat…aku pula yang kena tanggung semuanya...ya Alia...ko kena lari...lari...lariiii!!!!"Pakaian dan kelengkapan diri telah aku siapkan, nasib baik duit dalam bank ada sedikit…tanpa melengahkan masa…aku pula jadi macam peserta amazing race malam tu. melarikan diri daripada kahwin paksa, bila difikir kembali kelakar pun ada heheheh, aku daripada seorang penakut, bukan main berani malam tu, entah apa jenis Jin Jembalang yang aku terserempak aku buat derk jer..asalkan aku sampai di stesen Bas Taiping untuk ke Ipoh…hai…nasib aku menjadi anak angkat. Lamunan Alia terhenti apabila kedengaran pintu diketuk bertalu talu. Siapa pula yang mengganggu aku pagi pagi hari nih…Alia menyelak sedikit langsir di jendela…tiba-tiba hatinya bergelojak kencang…takdir apakah ini. 


Alia membawa 2 gelas air berisi kopi panas menuju ke ruang tamu. Hatinya berdegup kencang memikirkan makhluk berambut perang dihadapannya.
     “macam mana kakSyidah tahu Alia disini” Rasyidah yang berambut perang dan bermekap tebal, menghirup sedikit air kopi yang dibawa oleh adiknya itu. Dengan lagak berwajah manis dia tersenyum ke arah Alia yang dari tadi bergundah gulana.
     “Kak Syidah tahu dari Kak Lin..dia dah cerita semuanya..” senyum Rasyidah
     “maksud kakSyidah sekarang ni..akak nak bawa Alia balik..? soal Alia pula dengan penuh curiga
     “ Tak!...tapi akak nak tolong Alia…” senyum Rasyidah lagi yang penuh bermakna
     “Tolong!” tiba tiba saje dia nak tolong aku nih...apehal kakak aku nih..buang tebiat ke aper?
     “iye…akak tahu walaupun kita bukan saudara kandung..walaupun kakSyidah dah banyak menyakiti Alia…tapi sekarang akak dah berubah Alia…Kak Syidah bukan macam dulu lagi” pujuk rasyidah sambil memegang tangan Alia.
Aku termenung seketika…dan kak Syidah masih lagi berkata kata, aku pula tidak percaya dengan apa yang diucapkan oleh KakSyidah, mungkin betul juga, semua orang boleh berubah, mungkin kak Syidah dah matang dari segi usia dan perilakunya, apa salahnya aku mencuba.
     “…jadi sekarang ni akak nak bawa Alia tinggal dengan akak…” Rasyidah menyudahkan kata katanya yang dari tadi..Alia sedikit pun tidak memberi tumpuan. Rasyidah tersenyum lebar menampakkan gigi putihya itu.
     “HAH!!...
     “iyer…ish tak sangka adik akak ni bengapnya tak sudah sudah…dah sampai kl pun masih bengap lagi" marah Rasyidah dengan kelakuan adiknya itu. Tetapi dia harus bersabar, kerana kesabarnnya bakal membuahkan hasil yang cukup lumayan
     “aduh!...bengap kak..”
     “iyer..bengap..Hahahaha…”
Kedengaran riuh rendah didalam rumah teres di saujana impian itu…Alia merasa bahagia kerana tak selamanya dia bermusuhan dengan Rasyidah…baginya inilah Rahmat Allah kepada hambanya yang benar benar bertawakal kepada yang SATU…insyaAllah

GEMERSIK ALUNAN CINTA BAB 2 

No comments:

Post a Comment