Followers

Monday, 24 June 2013

Kalakatar..kuih tradisonal masyarakt banjar

Assalamualaikum..dan selamat pagi...
gud morning readers...kawan-kawan dan follower semua...sekarang ni musim jerebu kan..so sy nak ingatkan supaya berhati-hati ketika melakukan aktiviti luar, marilah kita sama doakan yang terbaik utnuk bumi Allah yang kita pinjam ini..Aminnn

Okey, kalini nak kongsi gambar (bukan nak kongsi resepi sebab x pandai2 pandai masak lagi kuih ni) kuih tradisional masyarakat banjar iaitu Kalakatar....Haaahh!! diulangi KALAKATAR..bunyik macam gunung berapai indonesia Karakatoa pulak kan...hihihih, atau nama biasanya kuih bengkang kelapa muda..hmm..nyum nyum...sedap okey. Seprti biasa kalau aku balik kampung, mak aku memang dah agak dah keje aku macam reporter je, asal mak masak jer keje aku menangkap gambar, tapi kalini pelik sikit..mak aku pulak yang tanya.." aitt cik..tak mau tangkap gambaq kaaa"..hihihi aku ni yang tersipu-sipu malu teruih ambil pic kuih ni setelah masak menggunakan dapur kayu...kayuuu okey...

ha..inila hasilnya..resepinya yang sempat aku tanya.. mak letak air kelapa muda, isi kelapa muda, telur dan juga tepung sikit...(korang jangan gelak yer kalau aku bagi resepi cenggini sebab aku mmg x reti masak) mak pulak main petik je bahan-bahan tu bukannyer nak bagitau berapa gram ke..berapa sudu teh ker..berapa cawan ke...dah aku terkial-kial nak buat balik nanti kt KL...


insyaAllah nanti nak telefon mak.nak tanya balik macam mana buat kuih ni, tapi kalau kakak2 semua yang terer masak bengkang agaknyer lebih kurang kot cuma tambah isi kelapa dan air kelapa jer. Okey pic yang kedua tu korang semua jangan salah faham yer...bukan tepung tak habis pukul..itu isi kelapa muda yang sangat sedap...dan yang hitam-hitam macam debu tu bukan sisa kotoran tetapi habuk dapur kayu yang naik ke atas kuih tu...sebab mak gunakan dapur kayu sebab tu jadi macamtu...

Okey..hasilnyer sangat sedap sebab kalau kita makan, kita akan tergigit sekali isi kelapa muda yang lembut.hmm nyum nyum...selamat mencuba (eh..resepi x bagi macam mana nak cube..?) korang terer masak main agak-agak main campak campak mcm mak aku tu kire tak payah bagi resepi pun boleh buat kan.. :)

4 comments:

  1. akak tau kuih ni..kalau balek kmpg sure kak long masak punya..tapi tak sama kita buat kan..sbb pengunaan dapur kayu..tu yg best sgt tu..

    manisnya mok oi...sesekali tak apa..lagi byk klpa lagi baguih kan

    ReplyDelete
  2. yela...kuih ni manis tapi sedap bila ade rase kelapa mude...nti sy nk try masak gak kuih ni

    ReplyDelete
  3. adehh sedap benor ni dik..ingat lg akak tolong arwah opah tiup buluh utk hidupkan api dapor kayu..nostalgia abis..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hihih..kalau tak pakai buluh tu habis muka hitam semua debu naik ke atas...

      Delete