Followers

Tuesday, 26 February 2013

Kebun kecil mak

Assalamualaikum semua
Pernah tak korang semua masa sekolah menengah dulu belajar menanam, tapi tu untuk yang masuk kelas T(pertanian), seronok gile la sebab orang lain stress belajar kami main tanah lepas tu siap pegang tahi kambing..erk..yer betul la tahi kambing dengan tahi arnab, itu semua sebab nak jadikan sebagai baja kimia, dibelakang kelas, kami mencangkul, menanam dan menyiram pokok Jagung, Bendi dan sebagainya. Walaupun kerja itu kotor tapi disebabkan ada markah disebaliknya, maka kami langsungkan juga kerja tu. Alhamdulillah hasilnya ada tapi mungkin kami tak berapa terer kerje menanam ni, maka ulat-ulat daun dan juga kumbang dengan selamba nya makan kitorang punye tanaman. Itu adalah kenangan manis yang aku rasa masa zaman sekolah dulu selain kenangan kena ngorat dek budak senior..ahahaha...
 

putik oh putik...

oh apa kene mengena cerita ni dengan pic ni dan tajuk ni ek?... itu semua mukadimah, saje nak membebel. Sebenarnya sy nak cerita pasal kebun sayur mak saya ni, Mak memang suka menanam, tapi kalau bab menanam pokok bunga memang failed, tapi....kalau tanam sayur, campak je terus hidup..Hah!! kalau x percaya, cuba tengok pic no 2, itu pokok labu mak main campak je bijik benih tu, tetiba je menjalar, itupun mak bnyak cantas takut ada ular nyorok dalm semak pokok tu.

ni main campak je..tetiba dah menjalar

hah..kalau ada benteng sabut tu, maknanya mak menanam secara serius

dekat tepi longkang tu ada pokok limau

ni pun sama, mak main campak campak jer

motif mak sy tanam pokok pisang, padahal dekat tepi jalan belambak
pokok nenas

Inila kebunnyer...banyak lagi yang aku x sempat nak snap, macam biasala, mak aku geleng kepala sebab tengok aku ni asyik tangkap gambar sampai tertonggek tonggek (kunun profesional).
sekian  :)

3 comments:

  1. assalamualaikum

    rindu sebenar nak berkunjung ke sini..nak tgok suasana kampung..

    indah sggh

    ReplyDelete
  2. waalaikumsalam sis...dah lama x update..sebab bnyk kerje...terima kasih :)

    ReplyDelete
  3. Pisang tepi jln xleh mkn byk biji benih sbb tu kene beli dari nursery

    ReplyDelete